Klient-mentalitet

| No Comments | No TrackBacks
Klient-mentaliteten er ikke skal-ha-skal-ha. Den er ikke slu, lat eller kynisk. Klient-mentaliteten er en variant av stockholms-syndromet. Verden i sin alminnelighet, og alle slags saksbehandlere i særdeleshet, har full rett til til å brette ut klienten, plukke ham fra hverandre, og arkivere delene i støvete permer. Skal du få din rettmessige hjelp uten skumle beinkroker og snikende forbehold fra byråkratiet, må du være verdig trengende. Verdig i denne sammenheng betyr at du finner deg i hva som helst, stiller opp på ørkesløse undersøkelser, kurs og tiltak som går i ring gjennom ødemarken. Trengende betyr at sykdom og svakheter må legges fram som om de var natur-nødvendige. Som om de var regnskyll og snøstormer ingen kunne avverget. Forklaringene må legges fram utallige ganger for utallige saksbehandlere, og det må være konsistent og utvetydig. Tilslutt kommer stakkarsligheten og serviliteten tytende ut av alle porer på en ordentlig dressert klient.

Så kan "systemet" starte jobben med å bygge klienten opp igjen for å suge "rest-arbeidsevnen" ut av vedkommende. Hurra for velferdsstaten.

No TrackBacks

TrackBack URL: http://alstadheim.priv.no/cgi-bin/movabletype/mt-tb.cgi/12

Leave a comment