Klient-mentaliteten er ikke skal-ha-skal-ha. Den er ikke slu, lat
eller kynisk. Klient-mentaliteten er en variant av
stockholms-syndromet. Verden i sin alminnelighet, og alle slags
saksbehandlere i særdeleshet, har full rett til til å brette ut
klienten, plukke ham fra hverandre, og arkivere delene i støvete
permer. Skal du få din rettmessige hjelp uten skumle beinkroker og
snikende forbehold fra byråkratiet, må du være verdig trengende. Verdig
i denne sammenheng betyr at du finner deg i hva som helst, stiller opp
på ørkesløse undersøkelser, kurs og tiltak som går i ring gjennom ødemarken. Trengende
betyr at sykdom og svakheter må legges fram som om de var
natur-nødvendige. Som om de var regnskyll og snøstormer ingen kunne
avverget. Forklaringene må legges fram utallige ganger for utallige
saksbehandlere, og det må være konsistent og utvetydig. Tilslutt kommer
stakkarsligheten og serviliteten tytende ut av alle porer på en
ordentlig dressert klient.
Så kan "systemet" starte jobben med å bygge klienten opp igjen for å suge "rest-arbeidsevnen" ut av vedkommende. Hurra for velferdsstaten.
Så kan "systemet" starte jobben med å bygge klienten opp igjen for å suge "rest-arbeidsevnen" ut av vedkommende. Hurra for velferdsstaten.
Leave a comment