Recently in Samferdsel Category

Bompengene må brukes effektivt!

| No Comments | No TrackBacks

Av Håkon Alstadheim

Gruppeleder for Venstre i Stjørdal

Dette er et innlegg som stod på trykk i Trønder-Avisa 18. sept. 2012

Bompengene må brukes effektivt


Marit Arnstad har en prisverdig kort og klar oppsummering av hvordan bompenger fungerer i Trønder-Avisa i går, 14. september. Bompenger går til bedring av trafikkforholdene på den plassen de kreves inn. Venstre sier takk, og mener vi må bruke denne muligheten til å bygge Nord-Trøndelag for framtida.


Venstre har en visjon om et framtidig nærings- og samfunnsliv i Trøndelag som lar oss alle dra nytte av hverandres kunnskap og kreativitet. Vi må koble sammen Trøndelag fra Gløshaugen til Steinkjer, og enda lenger. Samtidig har vi et ansvar for ei langsiktig, bærekraftig utvikling. Det blir motorvei fra Trondheim til Værnes, og det blir møtefri veg til Steinkjer. Skal det fungere etter hensikten må banen oppgraderes slik at den fortsatt kan konkurrere mot bilen! Banen faktisk få en sterkere posisjon enn den har i dag. Uten bane må vi fortsette med nye utvidelser E6 Trondheim-Steinkjer for all framtid. Det går ikke hvis vi skal ha midler til å bedre vegene til Namdalen, Fosen, Hitra, Oppdal, Støren eller de andre områdene hvor det kun er veg som er mulig.


En heving av kapasitet og kvalitet på veg vil gjøre det mer attraktivt å pendle og samarbeide over lengre avstander, og da vil flere gjøre det. Det er det vi vil, men hvis vi ikke skal få køproblemer og unødig sløsing med fossilt brennstoff, må vi samtidig bygge ut elektrisk bane med god hastighet og hyppige avganger. Uten oppgradering av banen samtidig med veg-utbygginga vil banen sakke totalt akterut og vi vil få overgang av dagens togpassasjerer til veg, i tillegg til annen trafikkvekst.


Ei slik utvikling er helt uakseptabel for Venstre. Det vil ikke bringe Trøndelag framover og det vil gå helt feil retning ressurs- og klima-messig.


Derfor mener Venstre at bompenger på veg skal brukes til å løse trafikkoppgavene mest mulig effektivt. Det betyr at en del av bompengene må gå til oppgradering av jernbanen.


Hvorfor kan ikke staten betale ?


Det er blitt slik at de regionene som kan legge egne penger på bordet, stiller først i køen for utbygging. Hvis vi ikke blar opp en del av innsatsen sjøl, så blir det andre deler av landet som kommer først i køen for å få de statlige pengene til transport-utbygging. Sånn er det, enten vi liker det eller ikke.


Håkon Alstadheim

Venstre i Stjørdal


Framtidas Stjørdal - vegkryss eller møteplass ?

| No Comments | No TrackBacks

(Dette stod på trykk i Stjørdalens blad 28. juni)


Fakta:

Utsnitt av vedtak i Sør-Trøndelag fylkesting:
1. Sør-Trøndelag fylkeskommune tilrår å arbeide videre med en samlokalisering av

godstermial og containerhavn (integrert løsning). Dette utredes med de alternativer

KVU-utredningen peker på (Hell/Muruvik og Midtsandområdet).


Utsnitt av vedtak i Nord-Trøndelag fylkesting:
1. Fylkestinget anbefaler at konseptet Integrert løsning Øst (I-Øst) legges til grunn for videre planarbeid.



Balansert utvikling

Stjørdal Venstre vil bygge Stjørdal og Nord-Trøndelag for framtidas krav. Da må vi sørge for ei balansert utvikling. Sant nok, Norge trenger effektiv, ressursbesparende transport. Nord-Trøndelag må være en del av framtidas transportnettverk for å frakte store godsmengder til og fra prossessindustri, verft, næringsmiddelindustri og byggevareindustri, hvis vi ikke skal sakke akterut i forhold til resten av Norge. Vi må sørge for at varer til våre innbyggere kan komme fram, også når vi blir flere. MEN: Disse kravene må balanseres mot nærmiljø og stedsutvikling lokalt, og da er det farlig å be om at "Integrert øst" skal velges som konsept for logistikkløsning uten langt sterkere forbehold enn hva fylkeskommunene har gjort.


Hvorfor "farlig" ? Å peke på "Integrert øst" uten samtidig å stille klare og sterke krav til hvilke hensyn som må tas, kan gi startskuddet til videre arbeid med de "eksemplene" som er presentert. «Eksemplene» heter Hellstranda/Muruvik og Midtsanden. Det er faktisk hva Sør-Trøndelag ber om i rene ord. "Eksempler" som er helt uakseptable for Stjørdal og Malvik. Hensynene vi snakker om her går langt utover vanlige miljøvernhensyn. Det dreier seg om å ta vare på det gode livet for alle de som skal utvikle og bygge det vi skal leve av i framtida. Venstre i Stjørdal mener vårt hovedansvar nå er å bygge lokalsamfunn hvor framtidas nyskapere ønsker å leve. De som skal konstruere og bygge anlegg for havvind, bioenergi, akvakultur eller alle de nye næringene som ikke finnes ennå, vil ikke bo og leve i et vegkryss. Hvis det er hva Stjørdal kan tilby i framtida, så flytter de like gjerne til Skottland eller Bali.


Kort fortalt mener Stjørdal Venstre at det aller viktigste for utviklinga i Nord-Trøndelag er persontransport som kan skape en felles arbeidsregion fra Steinkjer til Trondheim, og gjøre Værnes til hovedflyplass for Åre kommune. De virkelig store godsmengdene som kommer halve jorda rundt, tåler en times ekstra transportveg fram til sine nordtrønderske mottagere. Baner og veg må bygges, og da vil ringvirkninger av en integrert logistikkløsning komme hele regionen til gode. De få aktivitetene som skal ligge kloss opptil selve terminalen blir en liten del av dette.


Det betyr at skal logistikkknutepunktet ha noe for seg, så må det løses innenfor ramma av hva nærmiljøet kan tåle, og det kan gjerne ligge sør eller vest for Trondheim. Kombinert med nødvendig oppgradering av nærtrafikk på bane og vei vil midtnorge, og dermed Nord-Trøndelag kunne høste gevinstene samtidig som vi bygger attraktive lokalsamfunn.


Kravene

Hvilke krav må vi stille? Det opplagte kravet er at større aktivitet med fare for tilslamming eller utslipp til ei av Norges viktigste lakseelver og leveområder for flere fiske- og fuglearter ikke skal tillates. Det går imidlertid lenger enn dette. Skal logistikkknutepunktet oppnå sitt potensial bør det ligge i nær tilknytning til større logistikkorganisasjoner som til sammen vil kreve minst like store områder som selve knutepunktet. Her skal det gå tett trafikk til og fra terminalen for sentrallagre, fordeling og kanskje også ferdigstilling/montering. Hvor skal denne aktiviteten finne sted? Skal det være noe poeng å ha knutepunktet i Stjørdal må det da gå en strøm av biler mellom sjøen og Gevingåsen eller Stormyra. Inntrykket Stjørdal vil gi hos tilfeldig forbipasserende i bil, fly eller tog vil være av en eneste stor trafikkmaskin murt inne av containere. Det er ikke slik vi trekker til oss framtidas næringsliv! Ofte vil strekket fra Værnes til Helltunellen være det eneste besøkende ser av Nord-Trøndelag. Var det noen som sa omdømmeproblem?


De som har reist med toget mellom Stjørdal og Malvik i ettermiddagssol vet hva som kan gå tapt.

Framtidsstrategien

Tilsvarende betraktninger kan sikkert gjøres for Midtsanden, og konklusjonen er at skal en integrert løsning bygges, må planene legge inn en langt større innsats for å unngå konflikt med bo-, natur- og friluftsområder. Integrering med større industriområder må tillegges avgjørende vekt, og muligheter for å bygge store deler av anlegget inn i fjell må ikke avvises av kostnadshensyn. Slike kostnader blir små i et femtiårsperspektiv. Dermed peker f.eks Trolla seg ut som langt mer aktuell. Det vil ikke være noe fatalt tap for Nord-Trøndelag. Det avgjørende for Nord-Trøndelag sin strategi for framtida er at hoder og hender på aksen Trondheim-Malvik-Stjørdal-Levanger-Verdal-Steinkjer lever i et fellesskap og spiller på hverandres ressurser. Vi skal bygge kunnskapsregionen Midt-Norge.