(Dette stod på trykk i Stjørdalens blad 28. juni)
Fakta:
Utsnitt av vedtak i Sør-Trøndelag
fylkesting:
1. Sør-Trøndelag fylkeskommune tilrår å arbeide
videre med en samlokalisering av
godstermial og containerhavn (integrert
løsning). Dette utredes med de alternativer
KVU-utredningen peker på (Hell/Muruvik
og Midtsandområdet).
Utsnitt av vedtak i Nord-Trøndelag fylkesting:
1. Fylkestinget
anbefaler at konseptet Integrert løsning Øst (I-Øst) legges til
grunn for videre planarbeid.
Balansert utvikling
Stjørdal Venstre vil bygge Stjørdal
og Nord-Trøndelag for framtidas krav. Da må vi sørge for ei
balansert utvikling. Sant nok, Norge trenger effektiv,
ressursbesparende transport. Nord-Trøndelag må være en del av
framtidas transportnettverk for å frakte store godsmengder til og
fra prossessindustri, verft, næringsmiddelindustri og
byggevareindustri, hvis vi ikke skal sakke akterut i forhold til
resten av Norge. Vi må sørge for at varer til våre innbyggere kan
komme fram, også når vi blir flere. MEN: Disse kravene må
balanseres mot nærmiljø og stedsutvikling lokalt, og da er det
farlig å be om at "Integrert øst" skal velges som konsept
for logistikkløsning uten langt sterkere forbehold enn hva
fylkeskommunene har gjort.
Hvorfor "farlig" ? Å peke på
"Integrert øst" uten samtidig å stille klare og sterke
krav til hvilke hensyn som må tas, kan gi startskuddet til videre
arbeid med de "eksemplene" som er presentert. «Eksemplene»
heter Hellstranda/Muruvik og Midtsanden. Det er faktisk hva
Sør-Trøndelag ber om i rene ord. "Eksempler" som er helt
uakseptable for Stjørdal og Malvik. Hensynene vi snakker om her går
langt utover vanlige miljøvernhensyn. Det dreier seg om å ta vare
på det gode livet for alle de som skal utvikle og bygge det vi skal
leve av i framtida. Venstre i Stjørdal mener vårt hovedansvar nå
er å bygge lokalsamfunn hvor framtidas nyskapere ønsker å leve. De
som skal konstruere og bygge anlegg for havvind, bioenergi,
akvakultur eller alle de nye næringene som ikke finnes ennå, vil
ikke bo og leve i et vegkryss. Hvis det er hva Stjørdal kan
tilby i framtida, så flytter de like gjerne til Skottland eller
Bali.
Kort fortalt mener Stjørdal Venstre at
det aller viktigste for utviklinga i Nord-Trøndelag er
persontransport som kan skape
en felles arbeidsregion fra Steinkjer til Trondheim, og gjøre Værnes
til hovedflyplass for Åre kommune. De virkelig store godsmengdene
som kommer halve jorda rundt, tåler en times ekstra transportveg
fram til sine nordtrønderske mottagere. Baner og veg må bygges, og
da vil ringvirkninger av en integrert logistikkløsning komme hele
regionen til gode. De få aktivitetene som skal ligge kloss opptil
selve terminalen blir en liten del av dette.
Det betyr at skal logistikkknutepunktet
ha noe for seg, så må det løses innenfor ramma av hva nærmiljøet
kan tåle, og det kan gjerne ligge sør eller vest for Trondheim.
Kombinert med nødvendig oppgradering av nærtrafikk på bane og vei
vil midtnorge, og dermed Nord-Trøndelag kunne høste gevinstene
samtidig som vi bygger attraktive lokalsamfunn.
Kravene
Hvilke krav må vi stille? Det opplagte
kravet er at større aktivitet med fare for tilslamming eller utslipp
til ei av Norges viktigste lakseelver og leveområder for flere
fiske- og fuglearter ikke skal tillates. Det går imidlertid lenger
enn dette. Skal logistikkknutepunktet oppnå sitt potensial bør det
ligge i nær tilknytning til større logistikkorganisasjoner som til
sammen vil kreve minst like store områder som selve knutepunktet.
Her skal det gå tett trafikk til og fra terminalen for sentrallagre,
fordeling og kanskje også ferdigstilling/montering. Hvor skal denne
aktiviteten finne sted? Skal det være noe poeng å ha knutepunktet i
Stjørdal må det da gå en strøm av biler mellom sjøen og
Gevingåsen eller Stormyra. Inntrykket Stjørdal vil gi hos tilfeldig
forbipasserende i bil, fly eller tog vil være av en eneste stor
trafikkmaskin murt inne av containere. Det er ikke slik vi trekker
til oss framtidas næringsliv!
Ofte vil strekket fra Værnes til Helltunellen være det eneste
besøkende ser av Nord-Trøndelag. Var det noen som sa
omdømmeproblem?
De som har reist
med toget mellom Stjørdal og Malvik i ettermiddagssol vet hva som
kan gå tapt.
Framtidsstrategien
Tilsvarende betraktninger kan sikkert
gjøres for Midtsanden, og konklusjonen er at skal en integrert
løsning bygges, må planene legge inn en langt større innsats for å
unngå konflikt med bo-, natur- og friluftsområder. Integrering med
større industriområder må tillegges avgjørende vekt, og
muligheter for å bygge store deler av anlegget inn i fjell må ikke
avvises av kostnadshensyn. Slike kostnader blir små i et
femtiårsperspektiv. Dermed peker f.eks Trolla seg ut som langt mer
aktuell. Det vil ikke være noe fatalt tap for Nord-Trøndelag. Det
avgjørende for Nord-Trøndelag sin strategi for framtida er at hoder
og hender på aksen
Trondheim-Malvik-Stjørdal-Levanger-Verdal-Steinkjer lever i et
fellesskap og spiller på hverandres ressurser. Vi skal bygge
kunnskapsregionen Midt-Norge.